Cognitieve Gedragstherapie

● Cognitieve Gedragstherapie

angsten en controle loslaten

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie.
Het is een behandelingswijze waarbij de cognities van de cliënt centraal staan:
zijn gedachten,fantasieën, herinneringen en zijn opvattingen over gebeurtenissen.

Cognitieve gedragstherapie is een van de meest toegepaste behandelvormen in Nederland.
Het is een kortdurende, gestructureerde therapievorm die op het heden en de
toekomst is gericht.
Het verhaal van de cliënt is van belang.
Samen met de Life Coach dient u te ontdekken hoe de ‘foute’ denkgewoonte is ontstaan.

Door trainingen in de behandelkamer, in het echte leven en door huiswerk
komt u tot nieuwe gedachten en positiever gedrag.

Wat is cognitieve therapie?
Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf
zijn die een mens negatieve gevoelens en een bepaald gedragspatroon bezorgen,
maar de ‘gekleurde bril’ waardoor hij de dingen ziet.
Wie leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijgt
een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen.
Hierdoor kunnen negatieve gevoelens verdwijnen en zal het gedrag veranderen.

Depressieve mensen bekijken bijvoorbeeld of zij inderdaad mislukt zijn in het
leven en of andere personen hen werkelijk niet mogen of minachten.
Vaak hebben zij alleen hier nog maar aandacht voor.
Door deze ‘disfunctionele’ gedachten om te buigen en te leren om gebeurtenissen anders te interpreteren komt er een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen en kunnen negatieve gevoelens verdwijnen, waardoor ook het gedrag verandert.
Bij het uitwerken van meer realistische standpunten en gedachten maakt de therapeut gebruik van specifieke cognitieve oefeningen en huiswerkafspraken.

Wat is gedragstherapie?
In gedragstherapie staat het gedrag van de cliënt centraal.
Hoe iemand zich gedraagt bepaalt namelijk in belangrijke mate hoe iemand zich voelt. Als u uit angst bepaalde zaken uit de weg
gaat, zal de angst vaak eerder sterken worden dan verminderen.
Wie niet goed weet hoe hij zijn mening het beste naar voren kan brengen, zal eerder onzeker of juist geïrriteerd worden.
Wie niet heeft geleerd hoe hij zich moet beheersen, zal gemakkelijk het slachtoffer worden van zijn eigen impulsiviteit.

Binnen gedragstherapie brengen Coach en cliënt eerst het problematische gedrag en de
omstandigheden waarin die voorkomen in kaart.
Vervolgens wordt samen met de cliënt op zoek gegaan naar beter passende gedragspatronen om te reageren op die omstandigheden.
Hiervoor worden diverse oefeningen en huiswerk gedaan.

Hoe ziet de cognitieve gedragstherapie er inhoudelijk eruit?
Cognitieve gedragstherapie richt zich veel vaker op het heden en minder op het verleden van de cliënt.
Door trainingen in de behandelkamer, in het echte leven en door allerhande huiswerk
komt de cliënt gaandeweg tot nieuwe gedachten en ander, positiever, gedrag.
Het is gebleken dat het veranderen van gedrag en het veranderen van gedachten goed samen kunnen gaan.

Een cognitief gedragscoach heeft het vaak met de cliënt over moeilijke situaties en hoe de cliënt zich daarin gedraagt.
Ook wil de Life Coach graag weten hoe de cliënt over dergelijke moeilijke situaties denkt.
Voor een deel is dat praten.
In andere sessies wordt de cliënt gestimuleerd om bij zichzelf te onderzoeken wat hij voelt of wat hij wil.