Spring naar inhoud

Burn-out preventie: hoe wordt burn-out aangepakt?


Er zijn veel verschillende mogelijkheden om burn-out aan te pakken of om aan burn-out preventie te doen.
Maar om te weten hoe de behandeling van burn-out werkt, is het zinvol om te weten welke mensen meer kans hebben om een burn-out te ontwikkelen.
We zien in het algemeen dat perfectionisten een veel hogere kans hebben om burn-out te ontwikkelen dan andere mensen.
Het draait bij burn-out vaak om de manier hoe mensen omgaan met stress.
Iemand die perfectionistisch is, vindt dat alles perfect tot in de puntjes afgewerkt moet worden, wat er soms voor kan zorgen dat werk blijft liggen of niet alles op tijd gedaan is.
Als er dan extra werk bijkomt, zal iemand met perfectionisme ook sneller het gevoel hebben dat er teveel op hen afkomt.
Mensen die perfectionistisch zijn doen vaak ook langer om taken af te ronden, en als ze dan extra werk krijgen, zien ze vaak niet hoe ze ook dit op tijd perfect kunnen afronden.
Als je dan bijvoorbeeld deze mensen vergelijkt met mensen die niet snel gestresseerd geraken en zelf bepalen wat ze willen doen en hoe ze het willen doen.
Veel mensen met perfectionisme hebben ook het gevoel dat ze iets perfect moeten afronden, wat voor hen nog meer druk oplevert.
Daarenboven zal je zien dat mensen die heel de dag beroep doen op hun hersenen meer kans hebben op een burn-out dan mensen die afwisselen van spier.

Wat bedoelen we hier mee?
Denk even mee:
stel je voor dat Dirk de hele dag op de bureau werkt, vervolgens thuis komt en nog verschillende dingen op de computer moet afronden en vervolgens als ontspanning TV gaat kijken.
Dirk kan dit ervaren als ontspanning, toch heb je bij alle activiteiten slechts één spier in je lichaam nodig: je hersenen.
De hersenen van Dirk krijgen dus amper rust en dat zal ervoor zorgen dat Dirk een verhoogde kans heeft op het ontwikkelen van burn-out.
Stel je nu voor dat we Dirk vergelijken met Joep.
Joep werkt als elektricien, dus is de hele dag fysiek bezig.
Als hij thuiskomt, kookt hij en gaat hij lopen met een vriend.
Vervolgens kijkt hij nog even TV en gaat slapen.
Ondanks dat het kijken van TV ook beroep doet op de hersenen, zal Joep een veel lagere kans hebben op het ontwikkelen van burn-out, omdat hij gedurende de dag beroep doet op verschillende spieren en niet alleen zijn hersenen belast.
Als je teveel beroep doet op je hersenen, kan dit een overbelasting veroorzaken, wat op zijn beurt stress en zelfs burn-out tot gevolg kan hebben.

Waarom hebben we dit nu kort beschreven?

Omdat de behandeling van burn-out hem grotendeels zit in het loslaten van oude gewoontes en het ontwikkelen van nieuwe gewoontes, die ervoor zorgen dat de kans op een burn-out kleiner wordt.
Je oude gewoontes hebben er namelijk toe geleid dat je een burn-out kreeg en als je deze niet veranderd is een nieuwe burn-out vaak niet ver weg.
Als je perfectionistisch bent, wil dit niet zeggen dat je al je perfectionisme over boord moet gooien, maar dankzij een behandeling kan je leren wanneer het nuttig is om perfectionistisch te zijn en wanneer je moet leren loslaten.
Verder, buiten het ontwikkelen van nieuwe gewoontes, bestaan een burn-out behandeling vaak in het aanpassen van de coping manier.
Dit wil zeggen dat we de manier waarop je met moeilijke situaties omgaat willen aanpakken, zodat ook dit ervoor zal zorgen dat burn-out in de toekomst minder kan voorkomen.
Om bovenstaande dingen te realiseren, hebben veel mensen professionele begeleiding nodig.
Het is namelijk zo dat eens je een burn-out hebt gehad, je hersenen een soort litteken hebben gekregen, dat ervoor zorgt dat je meer kans hebt op een tweede burn-out.
Daarenboven verloopt het ontwikkelen van positieve gewoontes voor iedereen anders.
Bijvoorbeeld: het is niet voor iedereen mogelijk om iedere dag te gaan sporten, terwijl andere mensen daar net kracht uithalen.
Daarom betekent het ontwikkelen van positieve gewoontes voor iedereen iets anders.
Een behandeling tegen burn-out helpt je jouw positieve gewoontes ontdekken en helpt je ontdekken wat voor jou mogelijk is om aan je burn-out te werken.

Meer informatie over begeleiding bij burn-out

Summary
Article Name
burn-out preventie
Description
Langdurig verzuim door burn-out komt steeds vaker voor. Vervelend voor de persoon en zijn/haar omgeving, maar ook duur voor het bedrijfsleven. Voorkomen of herstellen kan met professionele hulp van een personal lifecoach
Author
Publisher Name
PBL Coaching & Training
Publisher Logo
%d bloggers liken dit: