De meeste goede voornemens mislukken


Waarom mislukken de meeste goede voornemens?

Het jaar 2015 is weer bijna om. Tijd voor velen om weer goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar!
Heb jij ook goede voornemens voor 2016?

Vorig jaar begon maar liefst vier van de vijf Nederlanders het jaar met een goed voornemen, volgens onderzoek.

Hoe groot is de kans dat jij je goede voornemen ook werkelijk haalt?
Ik wil je de moed niet ontnemen natuurlijk, maar de vooruitzichten zijn niet zo goed. Slechts 8 procent van de mensen rondt zijn goede voornemen met succes af. 92 procent mislukt dus. Een kwart van de mensen haalt überhaupt het eind van de eerste week niet, blijkt uit onderzoek.

Waarom mislukken goede voornemens?
Veel goede voornemens mislukken omdat mensen ze kiezen op basis van ‘wat moet’. Ze moeten van zichzelf afvallen, stoppen met roken of gezonder eten. Allemaal voornemens die gebaseerd zijn op een lovenswaardig einddoel, maar uiteindelijk voelen als een verplichting. Een verplichting die in de drukte van het leven moeilijk is op te brengen.

Welke goede voornemens slagen wél?
Maar welke goede voornemens werken dan wel? Je kunt beter een voornemen kiezen waar je energie, plezier, geluk of bevrediging uithaalt. Zulke goede voornemens beginnen vaak met ‘ooit’ of ‘ik mis’. ‘Ooit’ wil ik mijn Frans weer oppoetsen. ‘Ik mis’ piano spelen, zoals ik vroeger vaak deed. ‘Ik mis’ mijn drukke sociale leven van een tijdje geleden.
Kies dus goede voornemens die je helpen om uw dromen te verwezenlijken. Of die je helpen het beste uit jezelf te halen. Kies ze vanuit: “Ik Wil…..”. Uiteindelijk is een intrinsieke motivatie als ‘leuk vinden’ en ‘willen’ de allerbeste motivator. Vervolgens kies je tussenstappen die je daartoe begeleiden. Die tussenstappen mogen klein zijn: uw Frans oppoetsen kan ook om de dag, in sessies van tien minuten.

Hoe haal je dan toch die ‘moetjes’?
Maar hoe motiveer jij jezelf dan om dingen te doen die nodig zijn? Garanties geven we niet, maar je kunt een paar dingen doen om de kans van slagen te vergroten. Bijvoorbeeld:

  • Doe het samen.
    Als je wil afvallen, ga dan samen met iemand afvallen. Dat is niet alleen gezelliger, de verleiding is dan ook kleiner. Bovendien kan je elkaar motiveren!
  • Koop jezelf om.
    Heb je een hekel aan sporten? Zet de hometrainer voor de televisie. Of gun jezelf na het sporten een sauna/massage. Maar let op: kies een beloning die niet ingaat tegen het goede voornemen. Een uur sporten compenseren met een gebakje is natuurlijk niet handig. Ook samen doen is hier een belangrijke motivator.
  • Werk met concrete minidoelen.
    Maak steeds kleine doelen die samen leiden naar het eindresultaat, jouw goede voornemen. Grote stappen liggen ver weg en zijn moeilijker bereikbaar. Hierdoor neemt de kans op teleurstelling (en dus afhaken) toe.

 

Over PBL-Coaching & Training | Ferrie Damhuis

Ferrie is LifeCoach & Trainer. Specialisme: Levensvraagstukken, Rouw, Verlies en Traumaverwerking, sales-/ en management. Daarnaast is hij gespecialiseerd in TeamCoaching. Hij heeft veel ervaring in het bedrijfsleven in loondienst en als zelfstandige. Sinds 1994 als zelfstandige veel ervaring opgedaan als Coach. Sinds 2006 werkt hij onder de naam PBL-Coaching & Training
Dit bericht werd geplaatst in Arnhem, Coaching, Gelderland, Levensvraagstukken, Life Coach - Gelderland, LifeCoach Arnhem, LifeCoaching - Gelderland, Personal Life Coach Arnhem en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s