Scheiden: het verdriet verwerken


Scheiden geeft verdriet en pijn. Of jij nu het initiatief hebt genomen of juist verlaten bent, het verdriet slaat vaak genadeloos toe. Heb jij het initiatief genomen omdat je geen andere uitweg meer zag, dan zal een schuldgevoel toeslaan. Als jij degene bent die, vaak onverwacht, verlaten bent dan voel jij je afgedankt en in de steek gelaten.

Het kan haast niet anders dan dat 1 van de partners in zijn of haar beslissing verder is dan de ander. Soms zelfs, ziet een van beide het helemaal niet aan komen.
Dan is de schok groot, een plotselinge gebeurtenis die je leven op zijn kop zet.
Het verlamt je en maakt heel gewone dingen tot onoverkomelijk.
Zo lijkt het althans.

Er veranderen veel dingen bij een scheiding.
Een scheiding brengt een hoop veranderingen met zich mee.
Allereerst zijn er de gevoelens waar je mee te dealen hebt.
Hetzij een gevoel van “in de steek gelaten voelen”, hetzij een schuldgevoel.
Maar los daarvan verandert er nog een heleboel.
Denk maar eens aan:

  • Praktisch zaken als wonen, bezittingen verdelen, financiën
  • Eventuele afspraken rond de kinderen
  • Het verdriet en reactie van de kinderen
  • De reacties van de omgeving. Sommigen zullen het niet accepteren. Anderen zitten vol “goede” adviezen omtrent jouw houding naar je ex.
  • Het verlies van kennissen en vrienden
  • De verandering van dingen samen doen naar alleen doen
  • Feestdagen en bijzondere gebeurtenissen (ook van de kinderen) worden anders
  • Bijzondere plekken of liedjes waar jullie samen wat mee hadden
  • De invulling van huishoudelijke taken
  • De invulling van je vrije tijd
  • Het delen van gevoelens of praten over gebeurtenissen met iemand

Voor dat alles zal je nieuwe wegen moeten inslaan, nieuwe gewoontes moeten aanleren.
Grote veranderingen dus, die nogal wat impact hebben. Dat hoort allemaal bij het verwerken van het verlies en verdriet.

Hoe kan je nou de pijn van een scheiding overwinnen?
Scheiding heeft een heel grote impact op ons leven, op ons welbevinden.
Het kost tijd, gun jezelf daarom ook de tijd!
Accepteer dat je verdriet hebt en dat het moeilijk is om de draad weer op te pakken.
Wees daarin ook open en eerlijk tegen de mensen die van je houden.
Zelfs naar je kinderen mag je laten zien dat je verdriet hebt, dat je het moeilijk hebt (dat kan uiteraard gedoseerd en zonder je ex af te vallen, want het is en blijft hun vader of moeder!)

Nuttige tips om de pijn te verwerken: (uiteraard afhankelijk van de omstandigheden)

  1. afstand nemen van je ex
    Houd direct na de scheiding afstand van je ex. Natuurlijk zal jij je ex missen, maar vermijd zoveel mogelijk het contact. Je hebt namelijk tijd nodig om afstand te nemen. Dat kan alleen wanneer je zo weinig mogelijk contact hebt
  2. elke dag is een nieuwe start
    Begin elke dag met een schone lei en vermijd in deze fase om langere tijd vooruit te plannen. Bekijk alles nu van dag tot dag, hoewel je dat normaal misschien niet zo zou doen, is het in deze fase belangrijk. Handel elke dag 1 ding af wat dringend afgehandeld moet worden en trakteer jezelf daarna op iets waar jij je goed bij voelt.
    Zo kan je elke dag tevreden zijn over jezelf.
  3. onderneem actie
    Ga er op uit! Ga de deur uit en maak een wandeling door het bos of ga de stad in. Blijf niet binnen zitten
  4. blijf aantrekkelijk
    Verslons jezelf niet! Zelfs wanneer het verdriet van de scheiding je naar een absoluut dieptepunt brengt in het gevoel over jezelf, besteed aandacht aan je uiterlijk! Zorg dat je er goed uit ziet en doe het voor jezelf!
  5. laat je verdriet gecontroleerd zien
    Zorg ervoor dat jij je verdriet gecontroleerd laat zien! Niet op elk moment in elke situatie, maar alleen wanneer het kan en mag. Probeer te bepalen wanneer jij jezelf toestaat om je verdriet te uiten. Zoek troost bij familie of vrienden. Doe het vooral niet bij vreemden of zelfs potentiële nieuwe partners!
  6. verander dingen in je huis
    Pas de inrichting van je huis aan! Leuk om mee bezig te zijn! Bovendien geeft de nieuwe look van je inrichting een verandering in je gevoel. Haal spullen die je sterk doen herinneren aan je ex weg
  7. ga sporten of op een andere club
    Zoek nieuwe bezigheden. Ga op een sport of hobbyclub. Ook daar leer je weer nieuwe mensen kennen en het geeft afleiding, ondanks het feit dat je misschien helemaal geen zin hebt om de deur uit te gaan
  8. maak afspraken met vrienden
    Spreek af met vrienden, of bel ze. Jouw sociale omgeving is juist nu erg belangrijk voor je. Ga samen koken of naar de film of zo iets
  9. blijf af van verslavende producten
    Zorg dat je niet vervalt in het gebruik van producten die je in een tijdelijke roes brengen, zoals roken, drinken, snoepen.
    Het geeft misschien een tijdelijke verlichting, maar het lost niets op en brengt je alleen maar in een isolement
  10. zoek professionele hulp
    Denk niet dat je alles alleen moet doen! Natuurlijk zijn er mensen om je heen die je allerlei goedbedoelde adviezen geven.
    Maar professionele hulp kan er voor zorgen dat jij je verdriet op een goede manier verwerkt. Je hoeft je daar helemaal niet voor te schamen. In tegendeel.
    Professionele hulp laat je ontdekken wie je bent en wat je werkelijk wil in je nieuwe leven

Gun jezelf tijd!

Ferrie Damhuis, Life Coach

Over PBL-Coaching & Training | Ferrie Damhuis

Ferrie is LifeCoach & Trainer. Specialisme: Levensvraagstukken, Rouw, Verlies en Traumaverwerking, sales-/ en management. Daarnaast is hij gespecialiseerd in TeamCoaching. Hij heeft veel ervaring in het bedrijfsleven in loondienst en als zelfstandige. Sinds 1994 als zelfstandige veel ervaring opgedaan als Coach. Sinds 2006 werkt hij onder de naam PBL-Coaching & Training
Dit bericht werd geplaatst in Arnhem, Gelderland, Levensvraagstukken, Life Coach - Gelderland, LifeCoach Arnhem, Personal Life Coach Arnhem, verdrietverwerking en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.