Verkopen = dienstverlening = communicatie = begeleiden


Maar al te vaak wordt verkopen door mensen beschouwd als iets negatiefs.
Beïnvloedt door slechte ervaringen. Slecht behandelt door mensen die zich “verkoper” noemen. Die alleen maar in staat zijn (vaak onder druk) om iemand “iets aan te smeren”.
Want, wat gebeurt er dan eigenlijk…..
Als we op een commerciële afdeling van een bedrijf werken (in zowel de binnendienst als de buitendienst of in de winkel), wordt heel vaak de nadruk gelegd op “scoren”. Omzet maken. Begrijpelijk, dat wel. Het bedrijf moet immers blijven bestaan: de salarissen uitgekeerd, de kosten opgebracht, winst gemaakt.

Maar …. Door de aandacht uitsluitend op “scoren” te leggen, wordt vaak een negatief resultaat geboekt. Natuurlijk zit er ook een verschil in welke producten worden aangeboden. Maar in de meeste gevallen wil de klant: gehoord worden, een aanbod krijgen, aandacht krijgen en vertrouwen hebben.

Wil je dus een goed contact met je (potentiële) klant, dan maak je de beste kans wanneer je de volgende stadia hanteert:

    1. maak contact en kennis met je klant door:
      1. openheid
      2. vriendelijkheid
      3. uitstraling
      4. de klant niet te onderschatten
      5. wees je bewust van het feit, dat de klant ook naar je conculega kan gaan
    2. inventariseer de behoefte van de klant. Communiceer dus! Met andere woorden:
      1. luister goed naar de klant
      2. vraag door, wees duidelijk
      3. durf een (gepaste)stilte te laten vallen, geef de klant de kans om na te denken en te komen met een antwoord
      4. praat niet als technicus
      5. verplaats je in de positie van de klant
      6. leef je zo goed mogelijk in
      7. de klant heeft een “probleem” (behoefte/tekort aan iets) jij kan dat probleem misschien helpen oplossen
    3. doe een aanbieding aan de klant, die zo dicht mogelijk bij de oplossing komt op korte en middenlange termijn
    4. als je niet zeker bent over een antwoord op een vraag van de klant, zoek het dan op…vertel nooit onzin!!
    5. wees duidelijk, jullie worden er beide beter van als je de “probleem-oplosser” mag zijn. Een aanbod moet goed zijn, er is dus méér dan de prijs alleen!!
    6. geef de klant de rust en de tijd om na te denken over het aanbod. Laat ook hier rustig (gepaste) stiltes vallen.
    7. durf op het juiste tijdstip te vragen om de opdracht
    8. mogelijk krijg jij de opdracht en mag jij het “probleem” oplossen
    9. wees duidelijk over de gemaakte afspraken.
    10. zorg dat je bereikbaar bent voor de klant (visitekaartje of iets dergelijks)
    11. kom de gemaakte afspraken na.
    12. bel zo mogelijk de klant later nog eens, om te vragen naar de tevredenheid.

Het lijkt misschien overdreven, maar ook in bedrijven met “gewone” consumentenproducten (zoals witgoed, schoenen, confectie en dergelijke) is het meeste uit bovenstaande van toepassing.

Uiteindelijk zijn we allemaal tevreden en kunnen we verkopen als dienstverlening beschouwen.
Zo nodig, zal de klant voor een volgende aankoop weer bij jou terug komen.

meer info: http://www.pblcoaching.nl

Over PBL-Coaching & Training | Ferrie Damhuis

Ferrie is LifeCoach & Trainer. Specialisme: Levensvraagstukken, Rouw, Verlies en Traumaverwerking, sales-/ en management. Daarnaast is hij gespecialiseerd in TeamCoaching. Hij heeft veel ervaring in het bedrijfsleven in loondienst en als zelfstandige. Sinds 1994 als zelfstandige veel ervaring opgedaan als Coach. Sinds 2006 werkt hij onder de naam PBL-Coaching & Training
Dit bericht werd geplaatst in Teambuilding, Trainingen, Zakelijke coaching en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s