Overspannen?!


Een langdurige overdosis stress kan mensen overspannen maken.
Andere namen zijn chronische stress, overwerktheid en overbelasting.
Mensen hebben tijd en rust nodig om hiervan te herstellen.
Soms is de overbelasting zo groot dat rust alleen niet meer helpt.
Dat is het geval wanneer iemand opgebrand of burn-out is.
Burn out is een eindstadium van langdurige roofbouw op lichaam en geest.
Iemand in zo’n situatie heeft hulp en training nodig om beter te worden.

Tips voor het omgaan met stress:
* Na spanning volgt ontspanning. Neem voldoende tijd om bij te komen van stressvolle situaties
* Grijp tijdig in bij overbelasting. Hoe langer uzichzelf uitput, des te langer het herstel duurt.
* Zet op een rij wat stress veroorzaakt. Wat kost u veel energie en wat kunt u daaraan veranderen?
* Ga na of het realistisch is wat u van u zelf vraagt. Niemand is perfect.
* Handel kleine zaken af , anders blijven ze u achtervolgen.
* Doe één ding tegelijk. Haasten maakt doodmoe.
* Stel grenzen en zeg nee wanneer u teveel hooi op uw vork hebt.
* Praat met uw omgeving over uw gevoelens van overbelasting  en zoek samen naar oplossingen.
* Zoek een goede balans tussen werk en privé: maak tijd voor dingen die u energie geven zoals hobbies en vriendschappen. Maak een plan.
* Bewegen is een zeer goede uitlaatklep voor stress, bijvoorbeeld fietsen, hardlopen, zwemmen, wandelen.
* Zorg voor ontspanning en rust. Voor de één werkt yoga of meditatie, een ander heeft veel aan ontspanningsoefeningen, massage of naar muziek luisteren. Zoek uw eigen manier.
* Gezond leven vergroot uw draagkracht. Let er daarom op dat u voldoende beweegt en slaapt, gezond eet, niet teveel koffie, alcohol en niet teveel roken.

Wacht niet af! Mensen die last hebben van overbelasting en stress willen vaak de signalen niet zien, laat staan er iets mee doen. Ze klampen zich vast aan de gedachte dat de klachten vanzelf wel zullen overgaan. Ten onrechte!
Als de situatie bij het oude blijft gaan de klachten niet vanzelf over, maar worden ze steeds erger. Des te belangrijker is het de overbelasting tijdig te onderkennen en aan te pakken. Rust en steun zijn twee belangrijke remedies.
Iemand met een burn- out zal daarnaast moeten werken aan verandering van de situatie en van de gewoontes die hebben bijgedragen aan de overspannenheid. Dit vraagt tijd, inspanning en oefening. Het is belangrijk daarbij deskundige hulp te zoeken.

Ferrie Damhuis is Life Coach & Trainer. Specialisatie Rouw-/ verliesverwerking, traumaverwerking, Relatie en Levenscoaching. Een kennismakingsgesprek is gratis. Bel:06-53615732

aangesloten bij de NOBCO & EMCC

Over PBL-Coaching & Training | Ferrie Damhuis

Ferrie is LifeCoach & Trainer. Specialisme: Levensvraagstukken, Rouw, Verlies en Traumaverwerking, sales-/ en management. Daarnaast is hij gespecialiseerd in TeamCoaching. Hij heeft veel ervaring in het bedrijfsleven in loondienst en als zelfstandige. Sinds 1994 als zelfstandige veel ervaring opgedaan als Coach. Sinds 2006 werkt hij onder de naam PBL-Coaching & Training
Dit bericht werd geplaatst in burnout, Levensvraagstukken, Loopbaan, midlife crisis, Personal Life Coach Arnhem, rouwverwerking, Zakelijke coaching en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s