Rouwen: wat u zelf kunt doen


Wat kunt u zelf doen?

De eerste stap is toegeven en accepteren dat er iets aan de hand is. Neem uw gevoelens en klachten serieus. Hieronder leest u meer over wat u zelf kunt doen.

  • Praten
    Het is belangrijk uw problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over uw problemen geef u voor uzelf toe dat ze er zijn. En misschien worden uw klachten wel minder. Door hardop te denken merkt u wat voor klachten u hebt en hoe erg ze zijn. En misschien ontdekt u dat u niet de enige bent met dit probleem. Misschien kan deze persoon u steun geven. Er rust nog altijd een taboe op psychische problemen. Veel mensen durven niet over hun problemen te praten uit schaamte of uit angst ‘gek’ gevonden te worden. Die angst is meestal onterecht.
  • Praten, maar met wie?
    Het is belangrijk iemand te kiezen bij wie u zich op uw gemak voelt. Iemand die u goed kent en die om u geeft. Dat kan een zus, broer of ouder zijn. Maar ook een goede vriendin of sportmaatje. Soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die u minder goed kent. Denk aan een collega, een vertrouwenspersoon of een bedrijfsarts. Het kan ook een geestelijk raadsman of –vrouw zijn.
  • Bellen
    Wilt of kunt u niet met iemand uit uw omgeving praten? Dan kunt u ook bellen met een telefonische hulpdienst. U bepaalt zelf wanneer u belt en u kunt anoniem blijven. Ook familieleden en andere naasten kunnen hier terecht. Hieronder leest u twee voorbeelden van telefonische hulpdiensten.
    Psychische Gezondheidslijn
    De mensen aan de telefoon zijn vrijwilligers die veel weten over psychische problemen. Ze luisteren naar u, kunnen u steun bieden en advies geven. Ze hebben telefoonnummers en adressen van patiëntenverenigingen en hulpverleners bij u in de buurt. Bel 0900 903 903 9 (€ 0,20 p/min. elke werkdag van 10.00 – 16.00 uur)
    Sensoor
    Deze telefonische hulpdienst is dag en nacht bereikbaar. De mensen aan de telefoon zijn vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om uw verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Bel 0900 0767 (€ 0,05 p/min.).
  • Schrijven
    Misschien kunt u niet over uw problemen praten, omdat het te gevoelig is. Dan kunt u uw problemen ook opschrijven. Schrijven kan een manier zijn om onder woorden te brengen wat u bezighoudt. U kunt het voor uzelf houden en het in een dagboek opschrijven. Ook kunt u iemand een brief schrijven. U kunt uw vraag of verhaal ook mailen naar de Psychische Gezondheidslijn.
  • Informatie zoeken
    Informatie kan u helpen inzicht te krijgen in uw problemen of klachten. Over psychische problemen en psychiatrische ziekten bestaan folders, brochures, (zelfhulp) boeken, dvd’s en internetsites zoals deze.
  • Hulp zoeken
    Gaan de klachten niet over? Of worden ze erger en maakt u zich daar zorgen over? Merkt u dat u niet goed meer kunt functioneren. Dan is het verstandig om hulp te zoeken.
  • Tips voor nabestaanden
    Probeer de eerste dagen na het overlijden zo bewust mogelijk mee te maken en zoveel mogelijk zelf te doen. Dit helpt bij het afscheid nemen.
    Wees niet bang om kinderen te betrekken bij de praktische zaken rond het overlijden.
    Vertel kinderen concreet, eerlijk en duidelijk wat er aan de hand is. Uitspraken als ‘papa slaapt voor altijd’ of ‘god heeft je zusje tot zich genomen omdat hij haar zo lief vond’ kunnen een kind bang maken om te gaan slapen of opstandig maken.
    Ga uw gevoelens niet uit de weg. Ze nemen daardoor niet af. Denk ook niet dat wat u voelt, bijvoorbeeld boosheid of razernij, niet ‘hoort’ of niet ‘goed’ is.
    Praat, als u daaraan behoefte heeft, met vertrouwde mensen over uw gevoelens, de overledene of gebeurtenissen rond het overlijden.
    U kunt uw verlies ook verwerken door – bijvoorbeeld – te sporten, naar muziek te luisteren, een dagboek bij te houden, te klussen, of tekeningen te maken. Belangrijk is dat u de manier vindt die bij u past.
    Vooral als u last heeft van een ’film’ in uw hoofd over de laatste dag(en) voor het overlijden, kan het helpen om te schrijven over het leven van en met uw dierbare. Gun uzelf de tijd. Het verwerkingsproces kan langer duren dan u wellicht verwacht.
    Vertel mensen in uw omgeving wat u prettig vindt, zoals wel of niet over het verlies praten of samen iets ondernemen.
    Probeer structuur in de dag te houden, door op tijd op te staan, drie keer per dag te eten (al is het nog zo weinig), het huishouden te doen en op tijd naar bed te gaan.
    Probeer stap voor stap het leven weer op te pakken en ga bijvoorbeeld bij iemand langs of maak een wandeling, ook al vindt u dat nog een grote stap.
    Als u geen afscheid hebt kunnen nemen van uw dierbare kan het helpen om een afscheidsceremonie te houden.
    Zoek meer informatie over rouw en verliesverwerking in boekhandel, bibliotheek of op internet.
    Zoek contact met lotgenoten, een rouwbegeleider of professionele hulpverlener als u daaraan behoefte heeft.

Ferrie Damhuis  is Life Coach / RouwCoach. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek: Bel: 06-53615732 

aangesloten bij de NOBCO & EMCC

Over PBL-Coaching & Training | Ferrie Damhuis

Ferrie is LifeCoach & Trainer. Specialisme: Levensvraagstukken, Rouw, Verlies en Traumaverwerking, sales-/ en management. Daarnaast is hij gespecialiseerd in TeamCoaching. Hij heeft veel ervaring in het bedrijfsleven in loondienst en als zelfstandige. Sinds 1994 als zelfstandige veel ervaring opgedaan als Coach. Sinds 2006 werkt hij onder de naam PBL-Coaching & Training
Dit bericht werd geplaatst in burnout, LifeCoach Arnhem, RouwCoach - Gelderland, RouwCoaching Gelderland, rouwverwerking, verdrietverwerking en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rouwen: wat u zelf kunt doen

  1. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit
    and sources back to your weblog? My blog is in the exact same niche as yours and my visitors would genuinely benefit from
    some of the information you present here. Please let me know
    if this ok with you. Many thanks!

  2. Thats oke with me, as long as you provide my weblog
    Many succes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s